Harry Bertoia

Designer

Harry Bertoia

Harry Bertoia was een volledige en begaafde kunstenaar. Knoll-historicus Brian Lutz zei ooit: "Bertoia's schilderijen waren beter dan zijn beeldhouwwerken. En zijn beeldhouwwerken waren beter dan zijn meubels. En zijn meubels waren absoluut briljant."

Na zijn studie aan de Detroit Technical High School en de Detroit School of Arts and Crafts opende Harry Bertoia zijn eigen metaalwerkplaats bij Cranbrook, waar hij sieradenontwerp en metaalbewerking doceerde. In 1946 verhuisde hij naar Californië om mede-alumnus van Cranbrook, Charles Eames, te helpen bij het ontwikkelen van methoden voor het lamineren en buigen van multiplex. Bertoia's bijdragen aan de beroemde Eames-stoelen waren cruciaal, zij het niet zo bekend.

Op aanraden van Herbert Matter, die zij aan zij met Eames en Bertoia had gewerkt, reisden Florence en Hans naar Californië en moedigden Bertoia aan om naar het oosten te verhuizen en zijn eigen metaalwerkplaats op te zetten in een hoek van Knoll's productiefaciliteit. Florence had les gehad van Bertoia op Cranbrook en was ervan overtuigd dat hij iets buitengewoons zou produceren als hij de tijd en ruimte kreeg om te experimenteren.

Kenmerkend voor de vroege omgeving bij Knoll was dat Hans en Florence nooit eisten dat Bertoia meubels ontwierp, maar in plaats daarvan moedigden ze hem aan om te verkennen wat hij wilde. Ze vroegen simpelweg dat hij, als hij iets interessants ontdekte, het aan hen zou laten zien. Het zal niet verbazen dat Harry Bertoia tot iets opmerkelijks kwam. Zijn iconische draadmeubelcollectie, geïntroduceerd in 1952, wordt wereldwijd erkend als een van de grote prestaties in de meubelontwerpen van de 20e eeuw.

Hoewel hij slechts één meubelserie ontwierp, bleef Bertoia betrokken bij het verhaal van Knoll door beelden en architectonische installaties te leveren voor Planning Unit-projecten. Hij ontwierp bijvoorbeeld een altaar voor de MIT Kapel, ontworpen door Eero Saarinen. Bertoia bracht de volgende 25 jaar van zijn leven door met experimenteren met licht, geluid en volume door middel van sculpturen, schilderijen en architectonische installaties.

Vandaag draagt Knoll de erfenis van Harry Bertoia voort op het gebied van innovatie, inspiratie en schoonheid met de Bertoia-collectie, die wereldwijd in ononderbroken productie is sinds de introductie ervan. In 2005 introduceerde Knoll de Asymmetrische Lounge, een ontwerp uit Bertoia's eerste experimenten dat nooit in productie was genomen.